UtemeljenoRAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 385 / 25. 10. 2021
POVZETEK PRITOŽBE
Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo potrošnika na oglas »Ali je konoplja lahko rešitev?« na portalu MMC: https://www.rtvslo.si/oglasno-sporocilo/ali-je-konoplja-lahko-resitev/594310 , ki je bilo objavljeno 20. 9. 2021, ter na spletnem mestu https://minute4health.com/si-si/domov v razdelku Pogosto zastavljena vprašanja. Pritožnik meni, da predmetno oglaševanje ni skladno z določili 22.člena (22.2. in 22.5.) ter 23. člena (23.1., 23.2. ter 23.5.) Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK), Vlagatelj je pritožbo širše utemeljil, kot sledi.
Uvodoma
- Evropska agencija za varnost hrane (EFSA) v svoji bazi dovoljenih trditev za živila oziroma prehranska dopolnila za "CBD" ali "cannabidiol" ne vrne nobenih zadetkov.
- Po prijavitelju znanih podatkih je European Medicines Agency (EMA) CBD v obliki zdravila odobrila samo za epilepsijo, ob spremljajočem priporočilu, da je potrebno redno laboratorijsko spremljanje morebitnega povišanja jetrnih encimov.
Nedovoljene navedbe v oglasu »Ali je konoplja lahko rešitev?«
- pomoč proti zaprtju, motnjam hormonskega delovanja pri ženskah, pa tudi za lajšanje revmatičnih bolečin in zdravljenje malarije.
- CBD je učinkovit za tako različen spekter zdravstvenih obolenj, ker izboljšuje naš endokanabinoidni sistem.
- Ker živimo v času, ko je naše telesno ravnovesje nenehno na preizkušnji zaradi dolgotrajnega stresa, intenzivnih čustev in ostalih stresnih situacij, se lahko naš endokanabinoidni sistem poruši, kar je lahko vzrok za pojav različnih patoloških stanj. V teh primerih so lahko kanabinoidi iz rastlin izjemnega pomena, saj CBD deluje kot stikalo, ki vključi naš endokanabinoidni sistem.
- O blagodejnih učinkih CBD-ja pričajo mnogi uporabniki, pri nekaterih obolenjih in bolezenskih stanjih pa se uporaba CBD-ja priporoča kot alternativno zdravljenje.
- CBD kot alternativna medicina pa se uporablja pri lajšanju simptomov težjih bolezni kot so epilepsija, glavkom, multipla skleroza, shizofrenija, sladkorna bolezen, Chronova in Parkinsonova bolezen ter AIDS. Najbolj znani blagodejni učinki CBD-ja pa so pri rakavih bolnikih, saj nemalokrat pripomorejo h boljšemu počutju po kemoterapiji. Znanstveno dokazano namreč CBD pomaga pri slabosti in bruhanju, ki je pogost stranski učinek kemoterapij. Prav zato, se je uporaba CBD-ja razširila tudi med osebami, ki trpijo za želodčnimi in črevesnimi težavami.
- Posledično, zaradi teh interakcij, CBD vpliva na več telesnih funkcij, vključno s spalnimi cikli in čustvenimi regulacijami.
Na spletnem mestu https://minute4health.com/si-si/domov v razdelku Pogosto zastavljena vprašanja omenja terapevtski potencial CBD:
- Terapevtski potenciali CBD-ja izvirajo iz njegove sposobnosti vplivanja na endokanabinoidni sistem
- V možganih endokanabinoidni sistem še posebej regulira živčne prenašalce, ki so ključni za komunikacijo znotraj telesa. Kanabinoidi, prisotni v konoplji, pa vplivajo na različne vidike tega sistema, kar je razlog, da se je CBD izkazal za dobrega kandidata pri lajšanju bolečin in simptomov pri različnih vrst bolezenskih stanj - tudi kroničnih bolezni, kot so kronična utrujenost, nekatere duševne bolezni, sladkorna bolezen, Crohnova bolezen, astma in luskavica ter druge kožne bolezni. Kanabidiol ima še vrsto drugih čudovitih lastnosti: znan je kot močan antioksidant, deluje protivnetno, antipsihotično, zmanjšuje anksioznost in slabost.
- Zato ga vedno več ljudi uživa kot preventivo ali kot dopolnilo k terapiji z zdravili v primeru zdravljenja različnih bolezenskih stanj.
POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA
Oglaševalec, družba MF Shop iz Domžal, pritožbo v celoti zavrača kot neutemeljeno z obrazložitvijo, kot sledi.
- Vsako oglaševanje podjeta MF Shop pred objavo pregleda pravna služba glede na njegovo skladnost z relevantnimi nacionalnimi in mednarodnimi predpisi.
- Vlagatelj v pritožbi ne navaja nobene konkretizacije oziroma utemeljitve domnevnih očitanih kršitev. Zato obstaja utemeljen sum, da gre v primeru pritožbe za nezakonito prijavo z namenom oškodovanja.
- Družba MF Shop ponuja in oglašuje izključno izdelke, ki so registrirani kot kozmetični izdelki – olja, mazilo in losjon. Zato presoja oglaševanja ni mogoča v smislu predpisov in določil SOK, ki urejajo npr. prehranska dopolnila, medicinske pripomočke in druge tovrstne izdelke.
- V oglaševanju, ki je predmet pritožbe, oglaševalec ne zatrjuje ničesar, zato kakršenkoli očitek o morebitnih nedovoljenih zdravstvenih trditvah ni možen. V predmetnih objavah oglaševalec podaja izključno splošne informacije o Kanabidiolu, pri čemer navaja zgolj splošna dognanja, ki izhajajo iz virov, ki so na dnu oglasa na portalu MMC tudi korektno navedeni. Ker gre za javno dostopne informacije, se z njimi lahko seznani vsak, ki ima dostop do spleta, ne glede na oglas družbe MF Shop.
- Izdelki niso predstavljeni v smislu lajšanja, odpravljanja ali celo zdravljenja kakršnihkoli zdravstvenih težav, na koncu oglasa na portalu MMC so izdelki zgolj našteti, navedeno je tudi, kje jih je mogoče naročiti.
Oglaševalec odgovor zaključi z dvomom, da gre v primeru vlagatelja pritožbe dejansko za fizično osebo / potrošnika ter kot primerjavo med predmetnim oglaševanjem in dejansko nedopustnim napoti na oglaševanje nekaterih drugih izdelkov, ki po njegovem mnenju vključujejo nedovoljene zdravstvene trditve.
DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA
Člen 23 LEPOTA IN ZDRAVJE
23.1.
Oglaševanje izdelkov za lepoto in zdravje ne sme ne v sliki ne v besedi vsebovati takih predstav, ki bi lahko potrošnike zavajale glede sestave, lastnosti, pomena ali delovanja teh izdelkov. Ne sme vsebovati trditev in predstav o zdravilnih lastnostih teh izdelkov, lahko pa navaja trditve o izboljšanju stanja.
Člen 3 POŠTENOST
3.1.
Oglaševanje ne sme biti zasnovano in oblikovano tako, da bi zlorabljalo zaupanje potrošnikov, izkoriščalo njihovo pomanjkljivo izkušenost oziroma znanje ter jih s tem zavajalo.
RAZSODBA
Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 20. in 25. oktobra 2021 ter sprejelo razsodbo:
Pritožba je utemeljena.
Oglaševalsko razsodišče javno poziva oglaševalca k prenehanju objavljanja predmetnega oglaševanja do njegove uskladitve z določili Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK).
O b r a z l o ž i t e v:
Oglaševalsko razsodišče uvodoma navaja, da je v predmetni zadevi presojalo izključno o skladnosti oglaševanja z določili Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK), o domnevni neskladnosti z določili veljavnih predpisov pa se Razsodišče ne izreka, za to nima pooblastil.
Na podlagi navedb v pritožbi in odgovoru oglaševalca ter ogleda oglaševanja »Ali je konoplja lahko rešitev?« na portalu MMC, Oglaševalsko razsodišče ugotavlja, da le-to ni v skladu z določili 23.1. in 3.1. člena SOK.
Oglaševalsko razsodišče uvodoma poudarja, da se vsak oglas v skladu s SOK presoja kot celota, kar pomeni, da so vse navedbe v oglasu njegov neločljivi del. Pretežni del vsebine oglaševanja »Ali je konoplja lahko rešitev?«, je namenjen predstavitvi učinkovine CBD, ki vključuje tudi eksplicitne navedbe, da se CBD uporablja tudi pri lajšanju težav s kožo, kot na primer:
….. pri nekaterih obolenjih in bolezenskih stanjih pa se uporaba CBD-ja priporoča kot alternativno zdravljenje. Konoplja oz. CBD se namreč uporablja pri lajšanju težav s kožo kot so razne alergije, ekcemi, dermatitis in celo luskavica. CBD namreč spodbuja delovanje enodkanabinoidnega sistema, ki pri koži, poleg zmanjševanja prostih radikalov, spodbuja kožo h hitrejšemu obnavljanju in pomlajevanju. CBD mazila se uporabljajo tudi pri lajšanju težav z aknami, saj zmanjšujejo lipidno proizvodnjo lojnic v koži. Poleg vseh pozitivnih lastnosti na kožo, CBD deluje protivnetno in tako lahko pomaga pri zmanjševanju vnetij kot so otekline, bolečine v kosteh, mišicah in sklepih, pri artritisu in revmatizmu, spodbuja celjenje tetovaž….
Poleg tega je v okviru predstavitvenega besedila o CBD v delu, ki navaja način uporabe CBD, med drugim navedeno tudi » - preko kože«
Na dnu oglasa so opisno in v sliki navedeni kozmetični izdelki znamke Canabia, ki vsebujejo tudi učinkovino CBD.
Oglaševalsko razsodišče je presodilo, da je predmetno oglaševanje zasnovano tako, da bi potrošnik zaradi pomanjkljivega znanja in izkušenosti (o učinku CBD v kozmetičnih izdelkih), kot to opredeljuje 3.1. člen SOK v povezavi s členom 23.1., lahko napačno razumel, da imajo tudi vsi oglaševani kozmetični izdelki znamke Canabia, eno, več, ali celo vse zdravilne učinke CBD oziroma, da se zdravstvene trditve v okviru predstavitve učinkovin CBD, v celoti nanašajo tudi na kozmetične izdelke znamke Canabia.
O navedenih virih k predstavitvi CBD in posledično trditvah o vplivu CBD na zdravje pa se Oglaševalsko razsodišče v okviru presoje primera ni izrekalo.
Oglaševalsko razsodišče
Jaka Repanšek, predsednik, l.r.