UtemeljenoRAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 387 / 1. 12. 2021
POVZETEK PRITOŽBE
Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo potrošnika na serijo dveh oglasov, velikih obcestnih plakatov »Jezus Kristus je edino upanje.« ter »Božja beseda je nad vsako avtoriteto.«, oglaševalca, Krščanski center Novo mesto. Objavljena sta bila na zunanjih oglasnih površinah, vsaj 1. novembra 2021.
Pritožnik meni, da oglaševanje ni v skladu tako z duhom kot določili Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK), še posebno členov 4.1 in 5.1, v manjši meri pa tudi 7.1 in 7.2. Ocenjuje, da oglaševanje s sporočiloma »Božja beseda je nad vsako avtoriteto.« in »Jezus Kristus je edino upanje.« uporablja retoriko, ki ne dopušča drugih pogledov, in je kot taka neresnična in pretiravajoča. Trditvi sta najmanj nedokazljivi, po mnenju pritožnika pa tudi neokusni.
POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA
Oglaševalec, Krščanski center Novo mesto, v svojem odgovoru pritožbo v celoti zavrača kot neutemeljeno z obrazložitvijo, kot sledi.
- V skladu z Ustavo Republike Slovenije, najvišjim pravnim aktom države, v skladu z najvišjimi moralnimi in etičnimi vrednotami za optimalno blaginjo slovenskega naroda z oglasoma razglašamo upanje in rešitev, ki je v Jezusu Kristusu.
- Vsak odgovoren državljan, ki pozna resnico Svetega pisma, Biblije, je dolžan ljudem prinesti veselo novico o Jezusu Kristusu, ki daje življenje v obilju na vseh področjih družbe. Jezus Kristus daje človeku najboljše za duha, dušo in telo. Kot Božji Sin spodbuja slehernega človeka, naj spozna resnico, ki edina osvobaja. Jezus Kristus je pot, resnica in življenje.
- Vsemogočni troedini Bog, Živi Bog, nikoli ne razočara. Vsak narod, ki postavi Božjo besedo za najvišjo avtoriteto in ji sledi, je vedno v blagostanju, ki ga ponuja Bog. Ponuja, ne vsiljuje. Človeku je namreč dana svobodna volja, da Boga sprejme, ali zavrne.
- Odgovor oglaševalec sklene z besedami Božja Beseda je Jezus Kristus. Človeku ni dano soditi Božje Besede. »Le čevlje sodi naj Kopitar.« (France Prešeren)
DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA
Člen 4 RESNIČNOST
4.1.
Oglaševanje mora biti zavezano resnici. Ne sme vsebovati trditev ali zvočnih in vizualnih predstav, ki zavajajo ali bi lahko zavedle potrošnika z neresničnostjo, dvoumnostjo, s pretiravanjem, z zavajajočo opustitvijo ipd.. Zlasti to velja, kadar se nanaša na namen in uporabnost izdelka, njegovo sestavo, geografsko poreklo in druge za potrošnika bistvene informacije.
4.2.
Pretiravanja, katerih namen je zabavati ali zbujati pozornost, so dovoljena le, če je jasno, da gre za humor, parabolo ali očitno pretiravanje, ne pa za dejstvo, ki ga je treba sprejeti kot tako.
Člen 5 DOKAZLJIVOST
5.1.
Oglaševalci morajo pred objavo oglasov poskrbeti, da bodo lahko kadarkoli predložili dokazila, s katerimi bodo lahko utemeljili vse trditve, neposredne ali posredne, izražene eksplicitno ali implicitno, ki jih je mogoče objektivno dokazati.
Člen 7 ODGOVORNOST DO DRUŽBE IN POSAMEZNIKOV
7.1.
Oglaševanje mora biti v skladu z zahtevami kulturnega okolja. Ne sme iritirati z napadalnostjo in neokusnimi prijemi, prizori, izrazi itd..
7.2.
Oglaševanje ne sme brez upravičenega razloga povzročati občutka strahu ali stiske. Oglaševalci naj ne uporabljajo šokantnih trditev, vizualnih in zvočnih predstavitev zgolj zaradi zbujanja pozornosti. Zbujanje občutka strahu ali stiske je upravičeno samo, če spodbuja preudarno vedenje ali poskuša preprečiti nevarna ali nepremišljena dejanja.
RAZSODBA
Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 23. novembra in 1. decembra 2021 ter sprejelo razsodbo:
Pritožba je utemeljena.
Oglaševalsko razsodišče javno poziva oglaševalca k takojšnjemu prenehanju objavljanja oglasa »Božja beseda je nad vsako avtoriteto.«
O b r a z l o ž i t e v:
Na podlagi navedb v pritožbi in odgovoru oglaševalca ter ogleda obeh oglasov, Oglaševalsko razsodišče ugotavlja, da oglas »Božja beseda je nad vsako avtoriteto.« ni v skladu z določili 7.1. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK).
Oglaševalsko razsodišče uvodoma poudarja, da je vsak oglas potrebno obravnavati celostno. Razsodišče se v nobeni fazi odločanja ni opredeljevalo do verskih prepričanj in zapovedi in je v celoti spoštovalo svobodo verskega izražanja, ob sočasni presoji omejitev, ki jih pri uporabi in navajanju trditev določa SOK.
Oglas s sloganom »Božja beseda je nad vsako avtoriteto« ob sočasni uporabi izbranega vizualnega elementa - kladivca na odprtem zajetnem spisu – lahko pri gledalcih ustvari vtis, da gre za sodniško kladivce in posledično, da oglaševalec avtoriteto »božje besede« postavlja tudi nad v slovenski družbi nesporno avtoriteto sodne, upravne in izvršilne veje državne oblasti (»državne in upravne avtoritete«). Oglaševalsko razsodišče posebej poudarja pomen družbene odgovornosti oglaševalcev, ne glede na vrsto, vsebino ali obliko oglaševanja. Oglaševalsko razsodišče kot enega ključnih elementov družbene odgovornosti razume tudi odnos oglaševalcev do državnih, javnih in upravnih oblasti (avtoritet) in dosledno spoštovanje ustavnih določb o ločenosti države, verskih skupnosti in načela neodvisnih vej oblasti (»upravne avtoritete«).
Trditve / slogana tudi ni mogoče razumeti kot pretiravanja zaradi zbujanja pozornosti v smislu 4.2. člena SOK, ampak le kot trditev, ki naj bi bila splošno veljavna. Oglaševalsko razsodišče je zato presodilo, da oglas »Božja beseda je nad vsako avtoriteto.« na izbranem mediju objave lahko iritira gledalce oglasa in kot tak krši določila 7.1. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK).
Drugih očitanih kršitev pa Razsodišče v primeru oglasa »Božja beseda je nad vsako avtoriteto« ni prepoznalo.
Razsodišče je tudi presodilo, da oglas »Jezus Kristus je edino upanje.« - drugi v seriji dveh oglasov, na katera se je pritožba nanašala - ne krši določil SOK.
Oglaševalsko razsodišče
Jaka Repanšek, predsednik