UtemeljenoRAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 390 / 16. 2. 2022
POVZETEK PRITOŽBE
Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo potrošnika, na spletno oglaševanje prehranskega dopolnila Nefro aktiv: prirodnolijecite.com/v3/si/nefroaktiv, na katerega vodi povezava / klik na oglas »Bolečine v ledvicah se s tem pripravkom zlahka odpravijo« na spletišču Slovenskih novic, ki je bil objavljen vsaj 9. 11. 2021.
Pritožnik ocenjuje, da spletno oglaševanje prehranskega dopolnila Nefro aktiv krši določila 3.1, 4.1, 5.1, 5.3, 6.1, 6.5, 11.1, 11.2, 11.3, 23.2 in 23.3 člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK).
POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA
Naročnik oglaševanja, družba Monadon Slovenija, v odgovoru na pritožbo konkretnih odgovorov na očitane domnevne kršitve ni podala. Navedli so le, da so mlado podjetje, za katerega oglaševanje skrbi drugo podjetje, zato so tudi slabše seznanjeni z določili Slovenskega oglaševalskega kodeksa. Dodali so, da bodo dosledno spoštovali odločitev Oglaševalskega razsodišča.
DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA
Člen 3 POŠTENOST
3.1.
Oglaševanje ne sme biti zasnovano in oblikovano tako, da bi zlorabljalo zaupanje potrošnikov, izkoriščalo njihovo pomanjkljivo izkušenost oziroma znanje ter jih s tem zavajalo.
Člen 4 RESNIČNOST
4.1.
Oglaševanje mora biti zavezano resnici. Ne sme vsebovati trditev ali zvočnih in vizualnih predstav, ki zavajajo ali bi lahko zavedle potrošnika z neresničnostjo, dvoumnostjo, s pretiravanjem, z zavajajočo opustitvijo ipd.. Zlasti to velja, kadar se nanaša na namen in uporabnost izdelka, njegovo sestavo, geografsko poreklo in druge za potrošnika bistvene informacije.
Člen 5 DOKAZLJIVOST
5.1.
Oglaševalci morajo pred objavo oglasov poskrbeti, da bodo lahko kadarkoli predložili dokazila, s katerimi bodo lahko utemeljili vse trditve, neposredne ali posredne, izražene eksplicitno ali implicitno, ki jih je mogoče objektivno dokazati.
5.3.
Oglaševanje ne sme zlorabljati, napačno interpretirati ali zavajajoče navajati katerih koli tehničnih podatkov, kot so npr. rezultati raziskav ali navedki iz tehničnih in znanstvenih publikacij. V oglaševanju se znanstvena terminologija ali besednjak ne smeta uporabljati tako, da bi napačno ali zavajajoče napeljevala, da je oglaševana trditev znanstveno veljavna.
Člen 6 PREPOZNAVANJE
6.1.
Oglaševanje mora biti že na prvi pogled prepoznavno kot oglaševanje. Biti mora jasno in prepoznavno ločeno od redakcijskih vesti, komentarjev in drugih rubrik oz. oddaj in se nanje v nadaljevanju ne sme sklicevati, ne glede na medij, v katerem je objavljeno. Vsi oglasi v tiskanih medijih, ki po slogu ali obliki lahko zavedejo bralca v zmoto, da gre za redakcijsko gradivo, morajo biti ustrezno označeni. Vsi oglasi v avdiovizualnih medijih morajo biti napovedani kot poseben program ali drugače avdiovizualno ločeni.
6.5.
Oglaševalec mora biti nedvoumno identificiran. Izjema so oglasi, katerih edini namen je, da pritegnejo in usmerijo potrošnikovo pozornost k bodočemu oglaševanju (t.i. teaser oglasi). Kjer oblika oglaševanja in medij to dopuščata, naj bo naveden tudi kontaktni naslov, na katerem lahko potrošnik pridobi dodatne informacije oz. vzpostavi stik z oglaševalcem.
Člen 11 PRIČEVANJA IN SKLICEVANJA
11.1.
Oglaševanje ne sme vsebovati in se ne sme sklicevati na pričevanja, trditve ali spremno dokumentacijo, če ti niso pristni, preverljivi in relevantni. Ne smejo se uporabljati tudi v primeru, ko so zastareli ali so s časom postali zavajajoči.
11.2.
Pričevanja, trditve in dokazi, ki temeljijo na strokovnih študijah, raziskavah in podobnih gradivih, morajo biti v oglasu dodatno opremljeni z imenom izvajalca, velikostjo vzorca in datumom izvedbe.
11.3.
Oglaševalci, ki uporabljajo pričevanja, morajo priskrbeti zanje ustrezno spremno dokumentacijo in imeti podpisana ter datirana dokazila za vsa pričevanja, ki jih uporabljajo.
Pričevanje ne pomeni dokazljivosti, kot je opredeljena v 5. členu tega kodeksa. Trditve, izražene v njih, morajo biti, kjer je to potrebno, podprte z neodvisnim dokazilom o njihovi resničnosti. Pričevanja izmišljenih ali zgodovinskih oseb se ne smejo predstavljati, kot da so pristna. Trditve, ki temeljijo na pričevanju, morajo biti v skladu s kodeksom.
Člen 23 LEPOTA IN ZDRAVJE
23.1.
Oglaševanje izdelkov za lepoto in zdravje ne sme ne v sliki ne v besedi vsebovati takih predstav, ki bi lahko potrošnike zavajale glede sestave, lastnosti, pomena ali delovanja teh izdelkov. Ne sme vsebovati trditev in predstav o zdravilnih lastnostih teh izdelkov, lahko pa navaja trditve o izboljšanju stanja.
23.2.
Trditve o izdelkih za lepoto in zdravje morajo biti podprte z dokazi, pri čemer morajo oglaševalci dosledno upoštevati določila 5. člena tega kodeksa (dokazljivost). Navajanje rezultatov raziskav, testiranj ipd. neodvisnih raziskovalnih institucij je dopustno le, če te delujejo skladno z uveljavljenimi strokovnimi standardi. Navajanje teh institucij kot virov v oglasih je dovoljeno le, če je oglaševalec pridobil njihovo predhodno soglasje ali če je dano splošno soglasje za njihovo uporabo.
23.3.
Oglaševanje izdelkov za lepoto in zdravje ne sme prikazovati posameznikov, ki zbujajo vtis, da dajejo strokovne nasvete ali priporočila, razen če niso te osebe za to dejansko usposobljene.
RAZSODBA
Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 12. januarja in 16. februarja 2022 ter sprejelo razsodbo:
Pritožba je utemeljena.
Oglaševalsko razsodišče oglaševalca javno poziva k takojšnemu prenehanju objav oglaševanja, ki je bilo predmet presoje.
O b r a z l o ž i t e v:
Oglaševalsko razsodišče uvodoma ugotavlja, da gre pri objavi prirodnolijecite.com/v3/si/nefroaktiv, ki promovira prehransko dopolnilo Nefro aktiv za oglaševanje, čeprav objava povzema obliko novinarskega prispevka, vključno z navedbo avtorja prispevka. Objava v obliki intervjuja je zasnovana z namenom promocije / oglaševanja izdelka, česar ne negira tudi oglaševalec v svojem odgovoru na pritožbo.
Na podlagi navedb v pritožbi in odgovoru oglaševalca ter ogleda oglaševanja, ki je bilo predmet presoje, Oglaševalsko razsodišče ugotavlja, da oglaševanje izdelka Nefro aktiv v obliki predmetne objave na spletu, ni jasno in nedvoumno prepoznavno kot oglaševanje, prav tako iz objave ni razvidno, kdo je njen naročnik. Še več, objava brez jasne oznake, da gre za oglaševanje, ustvarja pri potrošniku vtis, da gre za uredniško vsebino. Zato predmetno oglaševanje ni v skladu z določili 6.1. in 6.5. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK).
V objavi se pojavljajo zdravstvene trditve o zdravljenju bolezni ledvic, ki se nanašajo na izdelek Nefro aktiv kot npr.
- Nefro Aktiv zaseda prvo mesto na seznamu mojih najljubših. Izbral sem ga iz več razlogov. Prvič, to je naravno in samo za eno zdravljenje odstrani vnetje in izboljša delovanje ledvic. In drugič, nima stranskih učinkov in krepi imuniteto, kar je pomembno za hitro okrevanje. In tretjič, pomaga pri hitrem in nebolečem odstranjevanju peska, kamnov in stiskanju cist;
- Nefro aktiv čisti ledvične kanale in omogoča hitrejše celjenje ter krepi imuniteto pri okužbah sečil. Kamni in pesek se v prvem tednu izločijo iz telesa brez dodatne terapije. Pri enem zdravljenju bolečina, nelagodje, pogosta želja po uriniranju in ciste izginejo.
- In seveda uporabite Nefro Aktiv . Pomaga pri preprečevanju resnih zdravstvenih težav in ohranjanju delovanja ledvic. In ne pozabite, da se simptomi ne vrnejo, je preventiva obvezna. Izvaja se lahko 2-3 krat na leto. Če dvomite, ne izgubljajte časa! Pravočasno zdravljenje je ključ do hitrega okrevanja.
Pri tem nikjer v objavi / oglaševanju /ni navedeno, na katerih raziskavah trditve temeljijo, oglaševalec tudi ni predložil dokazil o njihovi resničnosti, niti dokazil, da so uporabljene zdravstvene trditve pri oglaševanju izdelka / prehranskega dopolnila / dovoljene glede na veljavne predpise. Uporaba trditev je v predmetnem oglaševanju podprta izključno s pričevanji, v prvi vrsti (domnevnega) nefrologa dr. Dobrena Glavana. Oglaševalec v odgovoru na pritožbo ni navedel njegovih dejanskih referenc oziroma dokazil, da gre za resničnega zdravnika specialista. Poleg tega je oglaševanje zasnovano na način, ki spodbuja samo-diagnosticiranje in samozdravljenje resnih bolezenskih stanj. Zato predmetno oglaševanje zavaja potrošnike na način, da izkorišča njihovo pomanjkljivo znanje in zaupanje ter v času epidemije, ko so zdravstvene storitve težje dostopne, tudi izkorišča njihovo stisko. Predmetno oglaševanje zato krši določila 3.1., 4.1., 11.1., 11.2., 11.3. ter 23.1., 23.2. in 23.3. člena SOK.
Oglaševalsko razsodišče
Jaka Repanšek, predsednik