meni

Utemeljeno
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 400 / 8. 6. 2023

8
jun.
2023
Domov / 
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 400 / 8. 6. 2023

POVZETEK PRITOŽBE

Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo A1 Slovenija, ki se nanaša na uporabo besedne zveze »Pridružite se nam v varnem in najhitrejšem omrežju.« v okviru video oglasa »Vedno na boljše.« https://www.youtube.com/watch?v=WYl94Hm5_fA oglaševalca, Telekom Slovenije., ki se predvaja na slovenskih TV programih in na spletu. Pritožnik ocenjuje, da trditev »v najhitrejšem omrežju« ni v skladu z določili 3.1., 3.2., 4.1., 4.3., 5.1., 5.2. ter 11.2. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK).

Vlagatelj je pritožbo utemeljil, kot sledi.

  • Telekom Slovenije v oglasu trdi, da ima najhitrejše omrežje, česar pa ne podkrepi z dokazi.
  • Na spletnem mestu https://www.telekom.si/vedno-na-boljse se ob navedbah »najhitrejše omrežje« ter  »najhitrejše mobilno omrežje« Telekom Slovenije sklicuje na raziskavi družbe Valicon, jesen 2022, »moč in podoba znamk – kategorija fiksnih storitev« ter »moč in podoba znamk – kategorija mobilnih storitev«. Vendar pa navedena raziskava ni raziskovala objektivnega vprašanja, katero omrežje je najhitrejše. Raziskovala je, s katerim omrežjem so anketiranci subjektivno / osebno najbolj zadovoljni. Zato ne dokazuje resničnosti trditve, da je omrežje Tekoma Slovenije najhitrejše.
  • Telekom Slovenije ob navedbi raziskave družbe Valicon tudi ne navede velikosti vzorca in natančnega datuma izvedbe raziskave, kot to določa 11.2. člen SOK.

 

POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA      

Oglaševalec, Telekom Slovenije, pritožbo v celoti zavrača kot neutemeljeno z utemeljitvijo, kot sledi.

  • Iz raziskave družbe Valicon (10.10. – 14.10.2022 / reprezentativen vzorec 715 oseb v mobilni in 720 v fiksni kategoriji) je razvidno, da beleži Telekom Slovenije največ navedb uporabnikov pri elementu »najhitrejše omrežje«.
  • V raziskavo so bili vključeni naročniki vseh operaterjev na slovenskem trgu, ne samo naročniki Telekoma Slovenije. Gre torej za pripisovanje atributa »najhitrejše omrežje« s strani vseh sodelujočih v raziskavi in ne za »subjektivno zadovoljstvo«, kot napačno navaja pritožnik.
  • Glede navedbe datuma raziskave je potrebno upoštevati, da gre pri predmetni raziskavi za dolgoročne trende, ki se spremljajo letno ali polletno. Kljub temu je Telekom Slovenije v komunikacijskih sporočilih dodal datum izvedbe raziskave in velikost vzorca.
  • Poleg  tega Telekom Slovenije uporabnikom dejansko ponuja / zagotavlja najvišje hitrosti na slovenskem trgu (do 1 Gbps pretočnosti / downloada v paketu NEO C, ter do 2 Gbps z dodatnim zakupom), kar je razvidno na spletnem mestu: https://www.telekom.si/zasebni-uporabniki/ponudba/paketi/paketi-neo/paket-neo-c .
  • Na dan 12.4. Telemach in T2 ponujata največ 1 Gbps v paketu, kar je razvidno s spletnih mest: https://telemach.si/eon/eon-paketi ter https://www.t-2.net/paketi , A1 Slovenija pa največ 500Mbps, kar je razvidno na spletnem mestu: https://www.a1.si/a1-net-tv ter https://www.a1.si/brezzicni-internet-in-televizija-a1-ultra-net-tv .

 

DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA

Člen 3 POŠTENOST 
3.1.
Oglaševanje ne sme biti zasnovano in oblikovano tako, da bi zlorabljalo zaupanje potrošnikov, izkoriščalo njihovo pomanjkljivo izkušenost oziroma znanje ter jih s tem zavajalo.
3.3.
Oblikovanje in način predstavitve morata zagotoviti, da je oglaševanje jasno in lahko razumljivo.

 

V primeru, da vsebuje opombe ali drobni tisk, morajo biti ti dovolj veliki, opazni in berljivi. Kjer je to potrebno, naj bodo povezani z ustreznim delom glavnega besedila.
Člen 4 RESNIČNOST
4.1.
Oglaševanje mora biti zavezano resnici. Ne sme vsebovati trditev ali zvočnih in vizualnih predstav, ki zavajajo ali bi lahko zavedle potrošnika z neresničnostjo, dvoumnostjo, s pretiravanjem, z zavajajočo opustitvijo ipd.. Zlasti to velja, kadar se nanaša na namen in uporabnost izdelka, njegovo sestavo, geografsko poreklo in druge za potrošnika bistvene informacije.
4.3.
Oglaševalci lahko izrazijo svoje mnenje o čemer koli, tudi o lastnostih ali zaželenosti svojih izdelkov, a le pod pogojem, da je jasno, da izražajo svoje mnenje in ne dejstev. Trditve, ki presegajo subjektivna mnenja, so predmet dokazljivosti, kakor je opredeljeno v 5. členu.
Člen 5  DOKAZLJIVOST
5.1.
Oglaševalci morajo pred objavo oglasov poskrbeti, da bodo lahko kadarkoli predložili dokazila, s katerimi bodo lahko utemeljili vse trditve, neposredne ali posredne, izražene eksplicitno ali implicitno, ki jih je mogoče objektivno dokazati.
5.2.
Oglaševanje ne sme interpretirati statističnih podatkov na način, ki vzbuja napačen vtis, da je trditev splošno veljavna.
5.3.
Oglaševanje ne sme zlorabljati, napačno interpretirati ali zavajajoče navajati katerih koli tehničnih podatkov, kot so npr. rezultati raziskav ali navedki iz tehničnih in znanstvenih publikacij. V oglaševanju se znanstvena terminologija ali besednjak ne smeta uporabljati tako, da bi napačno ali zavajajoče napeljevala, da je oglaševana trditev znanstveno veljavna.
Člen 11 PRIČEVANJA IN SKLICEVANJA
11.1.
Oglaševanje ne sme vsebovati in se ne sme sklicevati na pričevanja, trditve ali spremno dokumentacijo, če ti niso pristni, preverljivi in relevantni. Ne smejo se uporabljati tudi v primeru, ko so zastareli ali so s časom postali zavajajoči.
11.2.

Pričevanja, trditve in dokazi, ki temeljijo na strokovnih študijah, raziskavah in podobnih gradivih, morajo biti v oglasu dodatno opremljeni z imenom izvajalca, velikostjo vzorca in datumom izvedbe.

 

RAZSODBA

Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 25. aprila, 3. maja in 8. junija 2023 ter sprejelo razsodbo:

Pritožba je utemeljena.

Oglaševalsko razsodišče javno poziva oglaševalca k prenehanju objavljanja oglaševanja z uporabo trditve »Pridružite se nam v varnem in najhitrejšem omrežju.« do njegove uskladitve z določili Slovenskega oglaševalskega kodeksa .

 

O b r a z l o ž i t e v:

Oglaševalsko razsodišče je na podlagi navedb v pritožbi in odgovoru oglaševalca ter ogleda video oglasa »Pridružite se nam v varnem in najhitrejšem omrežju. Vedno na boljše.« presodilo, da le-ta ni v skladu z določili 3.3. in 4.1. Slovenskega oglaševalskega kodeksa

(SOK).

Oglaševalsko razsodišče je presodilo, da povprečni potrošnik besedno zvezo / trditev »najhitrejše omrežje« povezuje z empirično kategorijo tehnično merljive hitrosti pretočnosti podatkov, ki se praviloma dokazuje oziroma izkazuje s tehnično meritvijo. Zato trditev, ki je podprta z rezultati raziskave družbe Valicon, ki jo navaja oglaševalec v drobnem tisku v okviru oglasa in na svojem spletnem mestu in ki temelji na osebni uporabniški izkušnji /percepciji anketirancev, zahteva dodatno pojasnilo, ki mora biti jasno in lahko berljivo, ne glede na izbrani medij objave. Trditev pa mora biti ob tem jasno in vidno povezana s pojasnilom (npr. z uporabo * ki vodi na pojasnilo po mnenju uporabnikov ali druge ustrezne oblika označitve, kot je tudi uveljavljena praksa na trgu) in kot določa 3.3. člen Slovenskega oglaševalskega kodeksa. Zgolj napotitev na raziskavo v drobnem tisku brez povezave s trditvijo in brez dodatnega pojasnila iz katerega je takoj razvidno, da gre za raziskavo percepcije uporabnikov ob uporabi absolutne trditve presežne narave (najhitrejše omrežje) ni dovolj.

Trditev zaradi dvoumnosti, na kaj se nanaša – hitrost podprta s tehnično meritvijo ali pa le hitrost po percepciji sodelujočih v raziskavi – tudi ni v skladu z določili 4.1. člena SOK.

Ker je oglaševalec pomanjkljivo navajanje vira / dokazila za trditev »najhitrejši internet« po seznanitvi s pritožbo uskladil z določili 11.2. člena SOK, se Razsodišče o očitani kršitvi 11. člena SOK ni izrekalo.

V ostalih elementih pritožbe pa Oglaševalsko razsodišče očitanih kršitev drugih določil SOK ni prepoznalo.

 

Oglaševalsko razsodišče                

Jaka Repanšek, predsednik