meni

Utemeljeno
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 402 / 28. 6. 2023

28
jun.
2023
Domov / 
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 402 / 28. 6. 2023

POVZETEK PRITOŽBE

Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo družbe Telekom Slovenije, ki se nanaša na trditev »Potem, ko smo pred skoraj natančno pred tremi leti prvi prikazali testno delovanje 5G, smo ga nato prvi ponudili tudi za komercialno rabo«, v okviru oglaševanja družbe Telemach Slovenija in sicer promocijskega članka (advertorial) »Telemachovo omrežje 5G med najboljšimi na svetu«, ki je bil v obdobju 17. 2. / 10. 3. 2023 objavljen na portalih N1 Slovenija, Siol, Dnevnik, Svet24 in Večer.  Pritožnik ocenjuje, da predmetna trditev ni v skladu z določili 1., 3., 4. in 5. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK).

Vlagatelj je pritožbo širše utemeljil, kot sledi.

Uvodoma

  • Telekom Slovenije je 5G omrežje kot prvi v Sloveniji vzpostavil 23. 7. 2020 in sicer v  obstoječem frekvenčnem spektru 2.600 MHz (uporablja se tudi za omrežje četrte generacije, 4G).
  • 5. 10. 2020 je uporabo 5G omrežja tudi komercialno ponudil uporabnikom, istega dne so lansirali nov mobilni paket Naj 5G.
  • Kot dokaz, da je Telekom Slovenije dejansko komercialno ponudil storitev 5G že v letu 2020, vlagatelj v pritožbi navaja lastno sporočilo za medije in uredniške vsebine v medijih (STA, MMC, Delo, Uporabna stran).
  • Telemach Slovenija je svoje 5G omrežje pričel komercialno tržiti 15. 6. 2021, istega dne je tudi Telekom Slovenije nadgradil svoje mobilno omrežje 5Gz novim frekvenčnim spektrom (3600 Mhz).  

Kršitev določil 1. člena SOK: Trditev, da je Telemach Slovenija prvi ponudil 5G tudi za komercialno rabo, ni resnična. Zato gre za zavajajoče oglaševanje oziroma nepošteno poslovno prakso. Posledično oglaševanje z uporabo te trditve ni v skladu z veljavnimi predpisi (Zakon o varstvu potrošnikov, ZVPot-1) in tudi ne z določili 1.člena SOK.

Kršitev določil 3. člena SOK: Pritožnik ocenjuje, da trditev, da je Telemach Slovenija 5G omrežje prvi komercialno ponudil na trgu, zlorablja zaupanje potrošnikov in izkorišča njihovo pomanjkljivo znanje oziroma izkušenost glede tehnologije. Zato ni skladna z določili 3. člena SOK.

Kršitev določil 4. člena SOK: Telekom Slovenije ocenjuje tudi, da trditev, da je Telemach Slovenija junija 2021 5G omrežje prvi komercialno ponudil na trgu, krši tudi določila 4.1. člena SOK. Trditev ni resnična, Telekom Slovenije je komercialno ponudil storitev 5G že oktobra 2020, z novim frekvenčnim spektrom pa jo je nadgradil na isti dan kot Telemach Slovenije.

Kršitev določil 5. člena SOK: Dejstva o komercialni ponudbi 5G so enostavno dokazljiva tudi na podlagi novinarskih prispevkov v medijih, dokazila, ki bi potrjevalo sporno trditev Telemach Slovenija ne more predložiti.

 

POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA       

Oglaševalec, družba Telemach Slovenija, pritožbo v celoti zavrača kot neutemeljeno z utemeljitvijo, kot sledi.

  • Ključna lastnost »5G«, ki jo pričakujejo potrošniki in kot jo opisujejo regulatorji, je visoko pasovna širina oziroma pogovorno večja hitrost prenosa podatkov. To pomeni, da z oglaševanjem 5G omrežja, hitrosti, izkušnje oglaševalci želijo ustvariti vtis, da je ponujena storitev višje kvalitete zlasti v delu, ki se nanaša na hitrost. 5G so torej na nek način premijske mobilne komunikacijske rešitve.
  • Navedb pritožnika, da naj bi bile 5G storitve Telekoma Slovenije že oktobra 2020 skladne z določili 5G standardov, ni mogoče preveriti zgolj na podlagi objav v medijih, je povedna že sama navedba v pritožbi, da je šlo v primeru komercialne ponudbe 5G ponudnika, Telekoma Slovenije, za okrnjeno izkušnjo, saj je bila na voljo zgolj v oktobra 2020 obstoječem frekvenčnem spektru 2600Mhz, ki se uporablja tudi za omrežje četrte mobilne generacije »4G«. Torej je pritožnik v 2020 ponudil storitev »5G«, ki ni dosegala vsebine, ki jo potrošniki v absolutno prevladujočem obsegu pričakujejo in na ta način privabljal potrošnike ob polnem zavedanju, da gre za okrnjen, počasnejši »5G«.
  • Telemach Slovenija 5G omrežje in storitve razume ter komunicira v klasičnem smislu, torej kot peto generacijo mobilnih komunikacijskih storitev, z giga bitnimi prenosnimi hitrostmi, nizko latenco, vzpostavljeno na v za to primernih frekvenčnih pasovi. Telemach Slovenija je storitve 5G aktiviral v noči na 15.6.2021, takoj ko je bilo to dopustno v skladu z odločbo o dodelitvi radijskih frekvenc in bil tako prvi ponudnik. Pred objavami je to trditev preveril z analizo, kjer je neposredno po vklopu 5G pri vseh operaterjih po dodelitvi frekvenc razvidna dejanska 5G kvaliteta, ki jo kot prvi upravičeno zatrjuje Telemach Slovenija.

 

DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA

Člen 1 ZAKONITOST
1.1
Temeljna odgovornost oglaševalcev je, da je njihovo oglaševanje v skladu z zakonom.
1.2
Oglaševanje ne sme vsebovati ničesar, kar bi bilo v nasprotju z obstoječo zakonodajo, niti izpuščati česa, kar zakon izrecno zahteva. Prav tako ne sme spodbujati ali odobravati kršitve zakonov.
1.3
Opredelitev, ali je oglaševanje zakonito ali ne, je predvsem pristojnost sodišč in drugih pooblaščenih organov. Skladnost oglaševanja z veljavnim pravnim redom se presoja le v primeru, ko se pritožba nanaša tudi na druga določila tega kodeksa.
Člen 3 POŠTENOST 
3.1.
Oglaševanje ne sme biti zasnovano in oblikovano tako, da bi zlorabljalo zaupanje potrošnikov, izkoriščalo njihovo pomanjkljivo izkušenost oziroma znanje ter jih s tem zavajalo.
Člen 4 RESNIČNOST
4.1.
Oglaševanje mora biti zavezano resnici. Ne sme vsebovati trditev ali zvočnih in vizualnih predstav, ki zavajajo ali bi lahko zavedle potrošnika z neresničnostjo, dvoumnostjo, s pretiravanjem, z zavajajočo opustitvijo ipd.. Zlasti to velja, kadar se nanaša na namen in uporabnost izdelka, njegovo sestavo, geografsko poreklo in druge za potrošnika bistvene informacije.
Člen 5  DOKAZLJIVOST
5.1.
Oglaševalci morajo pred objavo oglasov poskrbeti, da bodo lahko kadarkoli predložili dokazila, s katerimi bodo lahko utemeljili vse trditve, neposredne ali posredne, izražene eksplicitno ali implicitno, ki jih je mogoče objektivno dokazati.

 

RAZSODBA

Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 8. in 28. junija 2023 ter sprejelo razsodbo:

Pritožba je utemeljena.

Oglaševalsko razsodišče javno poziva oglaševalca, družbo Telemach Slovenija, k takojšnjemu prenehanju objavljanja oglaševanja, ki vključuje trditev, da so storitev 5G prvi ponudili na trgu.

O b r a z l o ž i t e v:

Oglaševalsko razsodišče uvodoma poudarja, da se izreka izključno o skladnosti oglaševanja z določili Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK). O skladnosti oglaševanja z veljavnimi predpisi pa

Oglaševalsko razsodišče ne presoja, za to nima pooblastil. O morebitnih kršitvah 1. člena Oglaševalskega kodeksa se Oglaševalsko razsodišče izreka v povezavi s kršitvami drugih določb kodeksa, saj gre za splošno napotilo oglaševalcem, da pri oglaševanju ravnajo zakonito.

Oglaševalsko razsodišče je na podlagi navedb v pritožbi in odgovoru oglaševalca ter ogleda oglaševanja »Telemachovo omrežje 5G med najboljšimi na svetu« - uporaba trditve »Potem, ko smo pred skoraj natančno pred tremi leti prvi prikazali testno delovanje 5G, smo ga nato prvi ponudili tudi za komercialno rabo« - presodilo, da predmetna trditev ni v skladu z določili 3.1. in 4.1. Slovenskega oglaševalskega kodeksa.

Ker sta tako vlagatelj pritožbe kot oglaševalec storitev 5G v novem frekvenčnem spektru ponudila na isti dan, torej z vidika povprečnega potrošnika sočasno,  je Oglaševalsko razsodišče presodilo, da gre pri trditvi za zavajajoče pretiravanje. Zaradi absolutnosti trditve oglaševalec pri potrošniku ustvarja zavajajoč vtis, da je storitev na trgu ponudil časovno relevantno pred drugimi ponudniki telekomunikacijskih storitev, kar pa ne drži. Zato trditev ni v skladu z določili 3.1., 4.1. in 5.1. člena SOK.

Oglaševalsko razsodišče dodaja, da se pri odločanju o primeru ni opredeljevalo do navede pritožnika, da je storitev 5G na trgu ponudil že v letu 2020 v frekvenčnem spektru, ki se sicer uporablja za 4G, niti se ni izrekalo, ali je bila ta ponudba dejansko v skladu s storitvijo 5G v širšem frekvenčnem spektru.

 

Oglaševalsko razsodišče                

Jaka Repanšek, predsednik