meni

Neutemeljeno
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 406 / 3. 10. 2023

3
okt.
2023
Domov / 
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 406 / 3. 10. 2023

POVZETEK PRITOŽBE

Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo potrošnika na TV / video oglas »Samsung Glaxy Z Flip5 -  Pridruži se Flip strani«, oglaševalca Samsung Electronics Austria GmbH, Podružnica v Ljubljani, ki se je večkrat predvajal na slovenskih TV programih vsaj v avgustu 2023. Pritožnik meni, da oglaševanje ni skladno z določili 18. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa (v nadaljevanju SOK), zlasti z odstavki 18.4., 18.6. in 18.8.. Vlagatelj je pritožbo širše utemeljil, kot sledi.

  • Oglas je neprimeren za predvajanje na TV programih, ker z besedno zvezo: "Si ne želiš? Si RES ne želiš?" neposredno nagovarja (tudi) otroke in mladostnike, da morajo imeti oglaševani pametni telefon in to na način in jih spodbuja k »nadlegovanja« (t.i. pester power) staršev in / ali skrbnikov, da jim telefon kupijo.
  • Pritožnik ocenjuje tudi, da na ta način oglaševalec spodkopava avtoriteto staršev in / ali skrbnikov.
  • Prav tako meni, da je oglas zasnovan tako, da pri otrocih in mladostnikih lahko povzroči občutek manjvrednosti ter da bodo manj priljubljeni med vrstniki v primeru, da jim starši novega telefona ne želijo ali ne morejo kupiti.

 

POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA      

Oglaševalec, Samsung Electronics Austria GmbH, Podružnica v Ljubljani, v njegovem imenu Odvetniška družba Kirm Perpar, pritožbo v celoti zavrača kot neutemeljeno z utemeljitvijo, kot sledi.

  • TV / video oglas za pametni telefon Samsung Glaxy Z Flip5 je del širše komunikacijske akcije »Pridruži se flip strani«, ki  teče že dalj časa in ni v prvi vrsti usmerjena na otroke in mladostnike, ampak nagovarja vse starostne skupine potrošnikov, ki uporabljajo pametne telefone.
  • Predmetni oglas se osredotoča na prikaz novosti, vizualnih in tehničnih prednosti oglaševanega izdelka, preklopnega pametnega telefona Samsung Galaxy Z Flip5 glede na klasične pametne telefone, zlasti skozi aktivnosti akterjev v oglasu.
  • Glede ciljne skupine, ki ji je oglas namenjen, je mogoče z gotovostjo trditi, da je oglaševanje »starostno« nevtralno«, v ničemer eksplicitno ne nagovarja otrok in mladostnikov, temveč vse uporabnike pametnih telefonov.
  • Tudi  za akterje v oglasu ni mogoče trditi, da gre za otroke ali mladostnike. Oglas prikazuje mlade odrasle v dvajsetih letih, ki oglaševani izdelek uporabljajo v situacijah iz vsakdanjega življenja.
  • Besedna zveza »Si ne želiš? Si res ne želiš?« je namenjena zgolj poudarjanju lastnosti oglaševanega pametnega telefona  na preklop s poudarkom na prednostih, ki jih nudi v primerjavi z drugimi pametnimi telefoni.
  • Zato predmetni oglas v ničemer ne ustvarja vtisa, da bodo mladi, ki te naprave nimajo, manj priljubljeni med vrstniki ali celo manjvredni. Prav tako otrok in mladostnikov ne nagovarja k vztrajnemu nadlegovanju staršev / skrbnikov, da jim oglaševani pametni telefon kupijo.
  • Oglas tudi  v ničemer ne nasprotuje avtoriteti staršev / skrbnikov. Ob tem oglaševalec navaja, da vlagatelj v pritožbi ni pojasnil, kaj šele utemeljil, kateri elementi oglasa, so ga privedli do takega zaključka / očitka.
  • Glede na navedeno v odgovoru na pritožbo, je oglaševalec prepričan, da TV / video oglas za pametni telefon v ničemer ne krši določil SOK. 

 

DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA

Člen 18 OTROCI IN MLADOSTNIKI

18.1.

Določila tega člena se nanašajo na osebe, mlajše od 16 let. Pri tolmačenju določil tega člena, bo Oglaševalsko razsodišče upoštevalo tudi načelo, da so za otroke in mladostnike najprej  odgovorni njihovi starši oz. skrbniki.

18.4

Posebno pozornost je treba posvetiti tako zasnovi in umeščanju oglasov, ki so namenjeni otrokom in mladostnikom, kot tudi tistim, v katerih ti nastopajo kot igralci ali manekeni. Oglaševanje ne sme zlorabljati naravne lahkovernosti otrok ali pomanjkanja njihovih življenjskih izkušenj, ne sme vsebovati prizorov psihičnega ali fizičnega nasilja in drugih vsebin, ki bi lahko škodovale celostnemu razvoju otrok in mladostnikov.

18.6

V oglaševanju, namenjenem otrokom, ni dovoljeno uporabljati neposrednih pozivov k nakupu. Oglaševanje ne sme neposredno vplivati na otroke, da bi ti silili svoje starše ali skrbnike k nakupu izdelka. Oglaševanje ne sme ustvarjati podobe, da bodo otroci, če ne bodo imeli določenega izdelka, v primerjavi z vrstniki podrejeni, manjvredni ali manj priljubljeni. Otrokom tudi ne sme zbujati občutka, da nimajo dovolj poguma, občutka dolžnosti ali pripadnosti, če ne bodo kupili ali drugih spodbujali k nakupu določenega izdelka. Oglaševanje ne sme neposredno pozivati otrok, naj zbirajo določene sličice, ovitke, kupone in podobno. Določila tega člena se nanašajo tudi na mladostnike.

18.8

V oglaševanju, ki je namenjeno otrokom, ni dovoljeno spodkopavati avtoritete, odgovornosti ali presoje staršev.

 

RAZSODBA

Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 3.oktobra 2023 ter sprejelo razsodbo:

Pritožba ni utemeljena.

 

O b r a z l o ž i t e v:

Oglaševalsko razsodišče je uvodoma ugotovilo, da gre v primeru oglasa »»Samsung Glaxy Z Flip5 -  Pridruži se Flip strani« za priredbo globalnega oglasa (prevod / adaptacija oglasa v slovenski jezik).

Oglaševalsko razsodišče je na podlagi ogleda predmetnega video oglasa ter navedb v pritožbi in v odgovoru oglaševalca presodilo, da le-ta ne krši določil Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK).

Oglaševalsko razsodišče je svojo odločitev med drugim oprlo tudi na naslednje zaključke:

  • oglas ni namenjen otrokom in mladostnikom v smislu 18.1. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa (mlajšim od 16 let), v njem ti tudi ne nastopajo;
  • oglas nagovarja uporabnike mobilnih telefonov nasploh, glede na življenjski slog v oglasu upodobljenih oseb pa Razsodišče meni, da oglas v največji meri nagovarja mlajše odrasle ter tudi uporabnike pametnih telefonov srednje starosti, ki jih pritegnejo zlasti tehnološke novosti in privlačno oblikovanje.

Oglaševalsko razsodišče v oglasu prav tako ni prepoznalo očitanega spodkopavanja avtoritete staršev in / ali skrbnikov. Presodilo je tudi, da oglaševanje, ki je predmet pritožbe:

  • ni zasnovano na način, da bi pri otrocih in mladostnikih vzbujalo občutke manjvrednosti, če oglaševanega izdelka ne bi imeli ali
  • jih nagovarjalo na način, ki bi jih spodbujal k neposrednemu in vztrajnemu nagovarjanju staršev in / ali skrbnikov (t.i. pester power), da jim mobilni telefon  »Samsung Glaxy Z Flip5« kupijo.

 

Oglaševalsko razsodišče                

Jaka Repanšek, predsednik