meni

Utemeljeno
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 412 / 16. 5. 2024

16
maj.
2024
Domov / 
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 412 / 16. 5. 2024

POVZETEK PRITOŽBE

Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbi dveh potrošnikov zoper oglaševanje družbe Palta, d. o. o., ki se nanašata na oglaševalsko akcijo »Daj ga v usta« restavracije Taqueria UNOMAS. Pritožnika menita, da oglaševalec s svojim oglaševanjem krši načelo dostojnosti iz 2. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa. Vlagatelja sta pritožbo utemeljila kot sledi. 

  • Oglas »Daj ga v usta« restavracije Taqueria UNOMAS po mnenju prvega potrošnika krši vsaj nekaj odstavkov 2. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa glede dostojnosti, saj povsem brez sramu in z namenom šokiranja namiguje na spolno vsebino.
  • Po mnenju drugega potrošnika oglas krši člen SOK, ki govori o dostojnosti oglaševanja. Potrošnik zatrjuje, da se v Ljubljani na panojih pojavljajo oglasi omenjene restavracije, ki skušajo z neokusnim namigovanjem na spolnost pritegniti pozornost ljudi. Oglas je po njegovem mnenju zelo neprimeren, saj ga berejo otroci in mladostniki ter ostale občutljive skupine ljudi, prav tako sama oglaševalska akcija s seksualizacijo vsebine močno prestopa meje dobrega okusa. 

 

POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA

Družba Palta, d. o. o., pritožbo zavrača kot neutemeljeno z obrazložitvijo kot sledi.

  • Oglaševalec očitke v pritožbi v celoti zavrača, saj meni, da v nobenem primeru ne gre za kršenje kateregakoli člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa.
  • Oglaševalec trdi, da oglas ni žaljiv ali negativno uperjen proti katerikoli manjšini ali skupini. Po njegovem mnenju tudi nobena beseda v samem oglasu ni agresivna.
  • Nadalje oglaševalec navaja, da se trditev v oglasu nanaša izključno na takose tj. mehiška jed zavita v tortiljo, ki se jo jé z rokami. Oglaševalec meni, da v kolikor se bralcu oglasa porodijo kakšne drugačne misli, on na to nima vpliva, niti se za to ne čuti odgovornega.

 

DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA

Člen 2 DOSTOJNOST 

2.1 

Oglaševanje ne sme vsebovati ničesar, kar bi žalilo javnost v smislu splošno prevladujočih pravil o dostojnosti in bi tako povzročilo globoko ali množično prizadetost. Kot splošno veljavna pravila o dostojnosti ne morejo biti upoštevana pravila posameznih družbenih skupin. 

2.2 

Oglaševanje ne sme vsebovati ničesar, kar bi posameznike ali skupine lahko žalilo zaradi njihove rasne ali narodnostne pripadnosti, verskega prepričanja, politične pripadnosti, spolne opredeljenosti, zdravstvenega stanja ali invalidnosti in drugih kriterijev razlikovanja. Zgolj uporaba naštetih kriterijev razlikovanja v oglaševanju ni žaljiva sama po sebi. 

2.3 

Oglaševanje ne sme nasprotovati samoumevni enakopravnosti med spoloma, niti prikazovati moškega, ženske ali otroka na žaljiv oz. podcenjujoč način. 

2.4 

Prikazovanje golote in spolnih namigovanj zgolj zaradi šokiranja ali zbujanja pozornosti ter brez smiselne povezave z izdelkom ni sprejemljivo. Kadar se golota in spolni namigi uporabljajo v povezavi s sporočilom, naj ne žalijo splošno veljavnih pravil o dostojnosti. 

2.5 

Oglaševalci se morajo zavedati občutljivosti javnosti in tega, da je oglaševanje lahko neokusno, četudi neposredno ne krši določil 2.1, 2.2., 2.3 in 2.4. tega kodeksa. 

2.6 

Skladnost oglaševanja s kodeksom se presoja na podlagi vseh relevantnih okoliščin, še zlasti pa vsebine, širšega konteksta, medija, ciljnih javnosti in izdelka ter vseh drugih okoliščin, ki so odločilnega pomena v vsakem konkretnem primeru. 

2.7 

Dejstvo, da je izdelek sam po sebi žaljiv za posameznike ali skupine, ni zadosten razlog za presojo skladnosti oglaševanja z določili tega kodeksa.

 

RAZSODBA

Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 16. maja 2024 ter sprejelo razsodbo:

Pritožba je utemeljena.

Oglaševalsko razsodišče poziva oglaševalca k prenehanju objavljanja oglaševanja, na katerega se nanaša pritožba, do njegove uskladitve z določili Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK).

 

O b r a z l o ž i t e v:

Oglaševalsko razsodišče je na podlagi navedb v pritožbah in odgovoru oglaševalca ter ogleda oglasa / mestnega plakata »Daj ga v usta« presodilo, da oglas ni v skladu z določili 2.4. in 2.5. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK).

SOK v 2.4. členu določa, da prikazovanje golote in spolnih namigovanj zgolj zaradi šokiranja ali zbujanja pozornosti ter brez smiselne povezave z izdelkom ni sprejemljivo. Kadar se golota in spolni namigi uporabljajo v povezavi s sporočilom, naj ne žalijo splošno veljavnih pravil o dostojnosti. 2.5. člen SOK pa določa, da se morajo oglaševalci zavedati občutljivosti javnosti in tega, da je oglaševanje lahko neokusno, četudi neposredno ne krši določil 2.1, 2.2., 2.3 in 2.4. tega kodeksa.

Čeprav oglaševalec navaja, da se trditev »Daj ga v usta« nanaša izključno na takose, ki so mehiška jed, ki se jo je z rokami, je potrebno pri presoji upoštevati tudi, kako takšen oglas dojema povprečni potrošnik (oz. gledalec) in kakšne občutke v njem vzbuja. Pri presoji primernosti in dostojnosti oglasa je torej potrebno upoštevati tudi, ali javnost, v skladu z zahtevami določenega kulturnega okolja, oglas dojema kot primeren ali pri njih povzroča določena negativna čustva.

Skladnost oglaševanja pa je Oglaševalsko razsodišče presojalo tudi v luči medija objave, kot to narekuje SOK v svojih uvodnih poglavjih. Zato oglas na izbranem mediju objave (zunanje oglasne površine v urbanem okolju, ki se jim ni mogoče ogniti in dosežejo najširšo ciljno skupino – tudi otroke in mladostnike) iritira potrošnike / gledalce in ni skladen z zahtevami kulturnega okolja.