meni

Utemeljeno
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 415 / 26. 6. 2024

26
jun.
2024
Domov / 
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 415 / 26. 6. 2024

POVZETEK PRITOŽBE

Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo potrošnice zoper oglaševanje Gozdnega gospodarstva Novo mesto d. d.. Pritožnica meni, da oglaševalec s svojim oglaševanjem krši načelo dostojnosti Slovenskega oglaševalskega kodeksa. Vlagateljica je pritožbo utemeljila kot sledi:

  • Gre za skrajno neokusno in seksistično zadevo, ki je žaljiva (zame kot žensko tudi osebno). Gre za degradacijo spola in absolutno nepotrebno mešanje vrtnarsko/gozdarske in seksualne/pornografske industrije. Plakat jasno sporoča, da gre za britje področja ženskih genitalij, čeprav posredno. To je vlagateljici preko telefonskega klica potrdil tudi oblikovalec tega oglasa. 
  • Vlagateljica meni, da je oglas neokusen, predvsem pa nekulturen in agresiven ter kot tak ne sodi v naš kulturni družbeni prostor.

 

POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA

Gozdno gospodarstvo Novo mesto d. d. na pritožbo ni podalo odgovora.

 

DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA

Člen 2 DOSTOJNOST 

2.1 

Oglaševanje ne sme vsebovati ničesar, kar bi žalilo javnost v smislu splošno prevladujočih pravil o dostojnosti in bi tako povzročilo globoko ali množično prizadetost. Kot splošno veljavna pravila o dostojnosti ne morejo biti upoštevana pravila posameznih družbenih skupin. 

2.2 

Oglaševanje ne sme vsebovati ničesar, kar bi posameznike ali skupine lahko žalilo zaradi njihove rasne ali narodnostne pripadnosti, verskega prepričanja, politične pripadnosti, spolne opredeljenosti, zdravstvenega stanja ali invalidnosti in drugih kriterijev razlikovanja. Zgolj uporaba naštetih kriterijev razlikovanja v oglaševanju ni žaljiva sama po sebi. 

2.3 

Oglaševanje ne sme nasprotovati samoumevni enakopravnosti med spoloma, niti prikazovati moškega, ženske ali otroka na žaljiv oz. podcenjujoč način. 

2.4 

Prikazovanje golote in spolnih namigovanj zgolj zaradi šokiranja ali zbujanja pozornosti ter brez smiselne povezave z izdelkom ni sprejemljivo. Kadar se golota in spolni namigi uporabljajo v povezavi s sporočilom, naj ne žalijo splošno veljavnih pravil o dostojnosti. 

2.5 

Oglaševalci se morajo zavedati občutljivosti javnosti in tega, da je oglaševanje lahko neokusno, četudi neposredno ne krši določil 2.1, 2.2., 2.3 in 2.4. tega kodeksa. 

2.6 

Skladnost oglaševanja s kodeksom se presoja na podlagi vseh relevantnih okoliščin, še zlasti pa vsebine, širšega konteksta, medija, ciljnih javnosti in izdelka ter vseh drugih okoliščin, ki so odločilnega pomena v vsakem konkretnem primeru. 

2.7 

Dejstvo, da je izdelek sam po sebi žaljiv za posameznike ali skupine, ni zadosten razlog za presojo skladnosti oglaševanja z določili tega kodeksa.

 

RAZSODBA

Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 26. junija 2024 ter sprejelo razsodbo:

Pritožba je utemeljena.

Oglaševalsko razsodišče poziva oglaševalca k prenehanju objavljanja oglaševanja, na katerega se nanaša pritožba, do njegove uskladitve z določili Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK).

O b r a z l o ž i t e v:

Oglaševalsko razsodišče je na podlagi navedb v pritožbi in ogledu oglasa / mestnega plakata »Je vaš vrt zapuščen?« presodilo, da oglas ni v skladu z določili 2.4. in 2.5. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK). Oglaševalec v postopku pritožbe kljub pozivu Oglaševalskega razsodišča ni podal odgovora na pritožbo.

SOK v 2.4. členu določa, da prikazovanje golote in spolnih namigovanj zgolj zaradi šokiranja ali zbujanja pozornosti ter brez smiselne povezave z izdelkom, ni sprejemljivo. Kadar se golota in spolni namigi uporabljajo v povezavi s sporočilom, naj ne žalijo splošno veljavnih pravil o dostojnosti. 2.5. člen SOK pa določa, da se morajo oglaševalci zavedati občutljivosti javnosti in tega, da je oglaševanje lahko neokusno, četudi neposredno ne krši določil 2.1, 2.2., 2.3 in 2.4. tega kodeksa.

Kot je Oglaševalsko razsodišče pri obravnavi podobnih primerov v preteklosti že večkrat poudarilo, tudi tokrat meni, da je pri presoji konkretnega oglaševanja potrebno upoštevati, kako oglas dojema povprečni potrošnik (oz. gledalec) in kakšne občutke v njem vzbuja. Pri presoji primernosti in dostojnosti oglasa je torej potrebno upoštevati, ali javnost, v skladu z zahtevami določenega kulturnega okolja, oglas dojema kot primeren ali pri njih povzroča določena negativna čustva.

Skladnost oglaševanja pa je Oglaševalsko razsodišče presojalo tudi v luči medija objave, kot to narekuje SOK v svojih uvodnih poglavjih. Zato oglas na izbranem mediju objave (zunanje oglasne površine v urbanem okolju, ki se jim ni mogoče ogniti in dosežejo najširšo ciljno skupino – tudi otroke in mladostnike) iritira potrošnike / gledalce in ni skladen z zahtevami kulturnega okolja.